România are un abandon școlar record. Lipsa de măsuri aruncă România într-o criză a educației, apoi în alta a forței de muncă și mai târziu în una economică și socială. România se va trezi cu generații care ajung la vârsta maturității fără o diplomă cu acoperire în competențe și fără calificări reale, fara o educație adaptată la piața muncii. Dacă astăzi pleacă nouă români pe oră, mâine s-ar putea să crească viteza exodului de două ori.
Așadar, rata părăsirii timpurii a școlii este de 19%, România s-a angajat, prin Strategia Europa 2020, să o reducă la 11,3%. În acest moment, acest obiectiv este imposibil de atins în mai puțin de 3 ani!
 
Cum începe anul școlar 2017-2018? Dezastruos! Şi vă expunem în continuare motivele:

1. Fără manuale 

• 177.000 de elevi din clasa a V-a încep anul școlar fără manuale pe bănci. Programe finalizate târziu, licitații întârziate, dezinteres, toate au condus ca manuale esențiale pentru educarea copiilor si îndrumarea profesorilor sa fie absente. S-a preferat cheltuirea banilor pe inovații precum manualul de sport. Această generație a fost una de sacrificiu în ultimii 5 ani. Iar dumneavoastră purtați responsabilitatea în acest moment. Nu ați învățat din greșelile anterioare. Ce le veți spune copiilor în această situație? Că în primele luni de școală vor duce în ghiozdane un ghid de 296 de pagini? După experiența din ultimii ani, cele 8 săptămâni se pot transforma în 6 luni! Pentru mai multe detalii: https://www.dcnews.ro/manual-sport-clasa-5-abera-iile-din-manual-autorii-ii-inva-a-pe-copii-cum-sa-mearga-foto_556087.html

2. Fără autorizații de funcționare pentru şcoli.

Din peste 31.000 de unități de învățământ, doar 6.500 au avize și autorizații. Dragi colegi, problema autorizațiilor școlilor nu este una care a apărut peste noapte și nu a putut fi rezolvată. An de an avem aceeași situație. S-a știut de această problemă. S-a știut și s-a tăcut. Responsabilii direcți s-au mulțumit cu un control și o constatare simplă. Autoritățile locale au cerut ajutor de la centru. La centru nu s-a rezolvat nimic, ba mai mult, i-ați lăsat fără bani de investiții și pentru educație, chiar dvs. d-le ministru ați spus că, vă citez, ”părinții să nu își ducă la școală copiii, dacă școlile nu prezintă siguranță”. Iar școlile – NU PREZINTĂ SIGURANȚĂ, așa ne spun instituțiile statului. Ce facem? Închidem 50%, 60% sau 90% dintre scoli?
Ce au așteptat oare cei responsabili? Să ne spuneți dacă e vorba de nepricepere sau rea voință! Dacă nu vă pricepeți – plecați! Dacă este vorba de rea voință, sesizați autoritățile competente şi luaţi măsurile urgente care se impun! Pentru mai multe detalii: http://www.mediafax.ro/social/incepescoala-peste-4-000-de-cladiri-scolare-din-tara-fara-avize-si-autorizatii-de-functionare-15679699
 

3. Sistemul educațional politizat la maximum.

După ce ați politizat concursurile de inspectori în timpul guvernării Ponta, acum îi schimbați politic fără un temei legal pe cei care nu au răspuns la ordinele PSD. Fiecare inspector are un mandat de patru ani, un contract de management. Dacă schimbările se fac prin fax, fără motive întemeiate, unde se va ajunge? Oare vom trăi iar clipele în care și portarul va trebui să aibă carnet de partid?
La fel, ați politizat și concursul pentru ocuparea funcțiilor de director școlar. I-ați silit pe candidații cinstiți să susțină probele de concurs, după care v-ați numit pe posturile rămase oameni fideli, care nu s-au prezentat la concurs ori care, deși s-au prezentat, n-au fost capabili să-l promoveze. Totul, cu complicitatea inspectoratelor școlare anterior politizate. Ne-ați demonstrat că sistemul de educație nu are nici o șansă în fața mașinăriei PSD-iste. Ați îngenuncheat tot ce înseamnă educație. Veți îngenunchea România.

 

4. Fără bani pentru salariile profesorilor.

Este tot mai clar că în campania electorală PSD a promis creșteri salariale fără acoperire! Mai mult decât atât, în acest moment dascălii sunt lăsați la coada majorărilor salariale. Nu li se vor mări salariile cu cât s-a promis, nu li se vor restitui nici sumele restante și cuvenite în urma unor decizii judecătorești sau a recuperării sporului de doctorat. În medie, fiecare profesor ar trebui să recupereze aproximativ 5.000 de lei, iar sumele nu se regăsesc în legea bugetului de stat pentru anul 2017.
 

5. Școala este decuplată complet de piața muncii şi se continuă distrugerea învățământului profesional – zero educație privind nevoile societății.

Pentru ca fiecare absolvent al școlii românești să-şi găsească locul pe piața muncii, trebuie să ne asigurăm că îl ajutăm pe fiecare să aleagă traseul educațional care i se potrivește cel mai bine, în funcție de abilitățile naturale. Orientarea în alegerea unei profesii, trebuie începută în ciclul gimnazial și făcută temeinic, vizându-i atât pe elevi, cât și pe părinții lor și pe profesori. În acest mod, banii din sistem vor fi folosiți eficient, iar școala nu va mai produce oameni care nu se pot integra în societate. Orientarea profesională are și menirea de a îndruma elevii spre meseriile cerute pe piața muncii. Cu toate astea, în ultimii ani de guvernare, PSD nu a crescut numărul de locuri pentru învățământul profesional, ponderea învățământului teoretic rămânând aproximativ aceeași, la stabilirea cifrelor de școlarizare. Ba mai mult, prin modificarea la Senat a OUG 81/2016 care reglementa învățământul profesional dual, s-a încercat împiedicarea agenților economici să investească în învățământul profesional. Unul din patru tineri (cu vârsta cuprinsă între 20 şi 24 de ani) nu muncește şi nici nu urmează o facultate. Este vorba 31 de mii de persoane tinere. În timp ce angajatorii se plâng că nu găsesc forță de muncă bine calificată, guvernul PSD se încăpățânează să continue să asigure norme complete pentru toți profesorii din învățământul teoretic, ignorând faptul că în centrul sistemului educațional trebuie să stea elevul și nevoile lui, corelate cu nevoile societății. Pentru mai multe detalii: http://observator.ro/invatamant-adevarul-despre-distrugerea-invatamantului-profesional-spus-de-un-director-de-scoala-383090.html

6. Fără profesori calificați în timpul verii – zero educație în timpul liber

În această vară profesorii trebuiau să urmeze cursuri de formare. Cursurile nu s-au ținut, iar școala a început. În plus, aproape 11.000 de dascăli vor profesa în calitate de suplinitori, chiar dacă au luat note între 1.00 şi 6,99, toate acestea în timp ce Masteratul Didactic este amânat an de an.
 

7. Fără investiții pentru modernizarea procesului didactic în universități – zero educație nonformală

Sunt aproape 10 ani de când universitățile nu au beneficiat de investiții pentru aparatura necesară procesului didactic. Se vorbește despre relația strânsă cu mediul socio-economic dar foarte multe dintre laboratoare funcționează cu echipamente vechi, depășite din punct de vedere moral, fără corespondent pe piața muncii.
 

8. Lipsa legislației și a procedurilor pentru înființarea de noi școli doctorale sau acreditarea de noi domenii de doctorat.

Un învățământ universitar de calitate presupune dezvoltarea și consolidarea ciclului al 3-lea de studii universitare, cel doctoral. Un număr important de cadre didactice și cercetători au obținut abilitarea dar nu pot funcționa ca și conducători de doctorat în instituțiile de unde provin, pentru că în acest moment legislația nu permite nici constituirea de noi școli doctorale și nici acreditarea de noi domenii de doctorat. Dincolo de încercarea de disipare a responsabilității pe această temă (ARACIS, etc.) considerăm că Ministerul Educației Naționale este principalul responsabil în tergiversarea acestei situații.
 

9.Atac la autonomia și resursele universităților.

Guvernul și Ministerul Educației Naționale au luat o serie de măsuri, pe care ne permitem a le cataloga ca demagogice și populiste, nebazate pe o analiză reală a resurselor și care în acest moment pun în dificultate universitățile, referindu-ne aici la lipsa resurselor pentru plata burselor studenților, plata sporului de doctorat, a sentințelor judecătorești devenite executorii și a creșterilor salariale pentru care nu există resurse financiare clare.
Iată câteva principii de care trebuie să ținem cont dacă dorim ca țara noastră să conteze în actualul context internațional unde se cauta performanţă si competitivitate:
 
• Finanțarea corectă a învățământului și cercetării;
 
• Acordarea de șanse egale pentru fiecare tânăr la învățătură de calitate;
 
•Profesori motivați, laboratoare bine dotate, programe școlare actualizate în permanență;
 
• Legislație coerentă și predictibilă;
 
• Consiliere școlară și orientare profesională eficiente;
 
• Popularizarea învățământului profesional, atât în rândul beneficiarilor direcți cât și al potențialilor investitori;
 
• Plata corectă a forței de muncă pentru a nu o pierde.
 
PNL solicită Ministrului Educației să respecte legea şi să prezinte în Parlament un raport privind starea învățământului românesc.
 
Stimate domnule ministru,
 
Stimaţi colegi,
 
Această moţiune nu a fost depusă din pură formalitate! Dacă o veți susține vom arăta că educația este o preocupare reală a Parlamentului. Dacă nu o veți vota, vă întreb, cum o să mergeți în fața celor care v-au trimis să-i reprezentați aici?
 
Votul pentru moţiune va semnifica un pas înainte spre performanţă şi competitivitate. Prin prezentul vot, noi, parlamentarii PNL și ai USR cerem Guvernului Tudose:
 
1. Rezolvarea de urgenţă a problemei manualelor şcolare.
 
2. Asigurarea tuturor resurselor financiare și legale pentru obținerea autorizațiilor de funcționare a tuturor școlilor;
 
3. Finanţare corectă pentru educaţie;
 
4. Descentralizarea reală și depolitizarea şcolii româneşti;
 
5. Promovarea şi dezvoltarea învăţământului profesional;
 
6. Elaborarea unei legislații şi a unor proceduri coerente pentru înființarea de noi școli doctorale sau acreditarea de noi domenii de doctorat.
 
7. Demisia Ministrului Educației.
P.S. Aceasta este moțiunea care va fi depusă în câteva zile de către parlamentarii Partidului Național Liberal. Dacă aveți idei sau păreri prin care am putea îmbunătăți activitatea noastră în domeniul educației, vă rog să nu ezitați să ne acordați puțin din timpul dumneavoastră şi să ne-o împărtăsiți!
Cât despre județul nostru şi propria mea activitate, vă prezint doar o mică parte din problemele pe care le-am descoperit în comuna constănțeană Crucea: http://bogdanbola.ro/formarea-si-educarea-tinerilor-reprezinta-investitii-pentru-viitor-nu-cheltuieli-de-la-buget/188
2 thoughts on “România fără educație de calitate este o Românie săracă!”
  1. […] Obiectul interpelării: închiderea Centrului „Casa Soarelui”, singurul centru de îngrijire paliativă din Constanţa Stimate domnule ministru, Singurul centru de îngrijire paliativă din Constanţa, și anume „Casa Soarelui” își închide porțile deoarece Direcția de Sănătate Publică Județeană Constanța nu a mai prelungit contractul de închiriere al imobilului în care și-a desfășurat neîntrerupt activitatea centrul respectiv, timp de peste 10 ani. În acest moment, Centrul de Îngrijiri Paliative „Casa Soarelui“ se află în imposibilitatea de a mai obține avizele necesare funcționării din motivul mai sus menționat. Începând cu data de 1 septembrie 2017, bolnavii de cancer, beneficiari ai serviciilor socio-medicale ai Centrului „Casa Soarelui“, sunt puși într-o situație inacceptabilă din punctul meu de vedere. Aș vrea să vă atrag atenția asupra faptului că, încă de la înființarea centrului, o echipă de oameni profesioniști și dedicați au reușit să pună pe picioare un sistem care le-a oferit bolnavilor atenția și grija de care au nevoie – probabil – în ultimele clipe de viață, iar toată această muncă a fost prestată non-profit. În urma contractului încheiat de acest centru de îngrijiri cu Casa de Asigurări de Sănătate, fondurile au fost direcționate către plata personalului medical, către întreținerea imobilului și către asigurarea materialelor medicale. Mai mult decât atât, Fundația Centrul de Îngrijiri Paliative „Casa Soarelui” a amenajat clădirea și tot ceea ce presupune pentru ca aceasta să poată fi funcțională. Repet, toate acestea fiind non-profit! Și acest lucru a fost făcut numai în beneficiul pacienților cu probleme oncologice pe care, în prezent, până la soluționarea situației menționate, Direcția de Sănătate Publică din Constanța i-a lăsat pe drumuri. În acest sens, vă solicit, domnule ministru, să luați toate măsurile necesare, în regim de urgență, pentru soluționarea acestei probleme, respectiv prin cedarea imobilului în care și-a desfășurat activitatea Centrul de Îngrijiri Paliative „Casa Soarelui” spre administrare Consiliului Județean Constanța, unde, poate, am găsi o rezolvare mai rapidă a situației. În același timp, doresc să întreb pe Ministrul Sănătăţii, dacă avea cunoștință de acest caz și cum a fost posibil să se ajungă aici, fără să fie găsită din timp, de către cei abilitați, o soluție corectă pentru îngrijirea bolnavilor afectați de o boală atât de neiertătoare cum este cancerul. Din anul 2003 și până în acest an s-au găsit soluții pentru ca Centrul de Îngrijire să funcționeze. Nu înțeleg, domnule ministru, ce s-a putut întâmpla de această dată și care sunt motivele reale pentru care Direcția de Sănătate Publică Constanța, aflată în subordinea dumneavoastră, refuză să prelugească un contract care a funcționat de peste 10 ani. În final, vă solicit, cu deosebit respect, să atașați răspunsului la prezenta interpelare, o copie a contractului de închiriere, precum și a tuturor actelor adiționale, dintre Direcția de Sănătate Publică din Constanța și Centrul Îngrijiri Paliative „Casa Soarelui”. Linkul documentului: http://www.facebook.com/notes/robert-boroianu/interpelare/1950757581829811/ Deputații PNL Constanța au fost de asemenea semnatarii moțiunii simple pe Educație, un alt domeniu distrus de guvernarea iresponsabilă a PSD-ului, pe care vă invit să o citiți aici: bogdanbola.ro/romania-fara-educatie-de-calitate-este-o-romanie-saraca/363 […]