Fundația Județeană pentru Tineret Constanța- între control și dizolvare

Motivul pentru care nu multă lume cunoaște detalii despre  Fundația Județeană pentru Tineret Constanța este unul foarte simplu: nu s-a dorit acest lucru de către administratorii acestei instituții. În mileniul tehnologiei și deschiderii către comunicare, activitatea acestei Fundații se află în continuare învăluită în mister și aproape nimeni nu pare interesat să afle ce se întâmplă cu patrimoniul de stat al fostei Uniuni a Tineretului Comunist.

Fundația Județeană pentru Tineret Constanța – scurt istoric

În urmă instaurării regimului democrat în România, patrimoniul UTC a fost alocat, în județele în care a existat, către fundații județene pentru tineret, care să asigure și pe viitor faptul că acel patrimoniu va fi utilizat în interesul tinerilor. Fundaţia Judeţeană pentru Tineret Constanţa este persoană juridică de drept privat și de utilitate publică, autonomă, neguvernamentală, apolitică și fără scop lucrativ, constituită în baza Decretului–Lege 150/1990 și reglementată ulterior prin Legea 146/2002 “ privind regimul juridic al fundațiilor județene pentru tineret. Are ca scop elaborarea, organizarea și finanțarea de programe specifice și instruirea, educarea și formarea tineretului în spiritul tradițiilor umaniste, al valorilor democrației și aspirațiilor societății românești.

Ținând cont de caracterul fundației, aceasta fiind de utilitate publică, am încercat să aflu mai multe detalii despre activitatea ei, însă nu a putut fi identificată o adresă web sau orice fel de promovare a activităților pe canalele social-media. Mai mult decât atât, la sediul pe care îl are indicat fundația, respectiv Șoseaua Constanței, nr. 43, Mangalia, nu a fost găsită absolut nicio persoană, acolo desfășurându-și însă activitatea mai multe societăți comerciale ( iar la numărul de telefon pe care Fundația Județeană pentru Tineret îl are ca și contact nu răspunde nimeni ).

Prima interpelare pe care am formulat-o, pentru a afla mai multe detalii despre această organizație fantomatică, a fost adresată Consiliului Județean Constanța în luna septembrie 2016 (nr. înregistrare 22956). Răspunsul a fost unul dezarmant: nu a fost găsită la CJC nicio informație solicitată, chiar dacă Fundația Județeana pentru Tineret este o persoană juridică de utilitate publică. Mai mult decât atât, chiar dacă patrimoniul fundației este unul de stat și potrivit art. 6 alin. 4 din legea 146/2002 spune clar că „la adunarea generală (a fundației) pot participa, fără drept de vot, câte un reprezentant delegat de direcția pentru tineret și sport județeană…precum și de consiliul județean”, acest lucru nu s-a întâmplat niciodată.

Având în vedere aceste aspecte, în luna martie a anului curent, alături de colegul meu liberal Radu Bogdan Matei am depus un proiect de hotărâre la Consiliul Județean Constanța, prin care am solicitat, potrivit articolului 29 alin 1 din Legea 146/2002 privind regimul juridic al fundațiilor județene pentru tineret, înființarea Comisiei de Evaluare, Supraveghere și Control al Fundației Județene pentru Tineret Constanța și numirea mea ca reprezentant al CJC în această comisie. Proiectul a fost adoptat cu majoritate de voturi, dar din nou ne-am lovit de alte piedici.

Din această Comisie, ar trebui să mai facă parte și reprezentanți din cadrul Instituției Prefectului, Direcției Județene pentru Sport și Tineret și A.N.A.F –A.J.F.P. Constanța. Din cele trei instituții, nici până în acest moment nu a fost desemnat un reprezentant din partea Prefecturii Constanța, chiar dacă am făcut solicitări repetate în acest sens (luna aprilie și iunie 2017).

Motivarea Instituției Prefectului, de a nu desemna un reprezentant, o consider hilară și își are rădăcinile într-o adresă primită de la Ministerul Tineretului și Sportului care face referire la faptul că „nu există aprobat un Regulament de punere în aplicare a dispozițiilor Legii 146/2002”. Însă, din punctul nostru de vedere, acest fapt nu ar trebui să oprească instituțiile statului de a forma această Comisie, având în vedere că discutăm totuși de un patrimoniu al statului și de o lege în vigoare.

Fundația Județeană pentru Tineret Constanța – între control și dizolvare

În ciuda faptului că Fundația Județeană pentru Tineret Constanța nu și-a administrat în conformitate cu legea patrimoniul (în ultimii 5 ani nu a desfășurat activități pentru tineret),cu toate că sediul fundației a fost închiriat în mod nelegal către diverse entități cum ar fi cabinet notarial, școală de șoferi, magazin UPC (ba chiar s-a încercat în acest an să se deschidă o sală de jocuri și un bar la parterul imobilului din Mangalia) autoritățile statului închid ochii în continuare. Cel mai bun exemplu: www.reporterntv.ro/stire/centrul-pentru-tineret-din-mangalia-s-ar-putea-transforma-in-sala-de-pacanele-video.

Scopul de a exista pentru Fundația Județeană pentru Tineret Constanța este prevăzut de Decretul-Lege,art. 3 alin.(1) – administrarea patrimoniului propriu în folosul tuturor tinerilor şi al organizaţiilor de tineret, cu excepţia organizaţiilor ce aparţin partidelor şi formațiunilor politice. Articolul 3 alin. (1) din Lege dezvoltă acest scop cu elaborarea, organizarea şi finanţarea de programe specifice şi instruirea, educarea şi formarea tineretului în spiritul tradiţiilor umaniste, al valorilor democraţiei şi aspiraţiilor societăţii româneşti.

Federația Tinerilor din Constanța a depus, săptămâna trecuta, la registratura Consiliului Județean Constanța o adresă prin care ne solicită sprijinul în rezolvarea acestei probleme, semnalând și mai multe nereguli în activitatea celor de la Fundația Județeană pentru Tineret Constanța. Mai mult, aceștia solicită Comisiei pentru evaluarea, supravegherea și controlul Fundației ca în urma controlului pe care îl vom efectua să dispunem dizolvarea Fundației Județene pentru Tineret Constanța. Puteți vedea în acest fișier documentele depuse: Adresă Federația Tinerilor din Constanța

Din punctul meu de vedere (și nu numai) și în raport cu aceste prevederi, apreciez faptul că activitatea Fundației Județene pentru Tineret Constanța nu este în concordanță cu scopul pe care aceasta trebuia să îl respecte prin lege. Mai mult decât atât, Fundația Județeana pentru Tineret Constanța, neavând un site web și neprezentând vreun raport de activitate, așa cum ar fi normal potrivit art. 41 alin. (2) lit. c) din O.G. 26/2000 privind asociațiile și fundațiile, care stabilește obligația fundațiilor de utilitate publică de a publică anual raportul de activitate, încalcă legea în mod flagrant, fără frica vreunei instituții a statului.

Din toate aceste motive, am formulat încă o sesizare către Instituția Prefectului Constanța, prin care solicit numirea unui membru în Comisia de Evaluare, Supraveghere și Control a Fundației Județene pentru Tineret Constanța. De asemenea, având în vedere informațiile prezentate în acest material, cât și cele prezentate publicului de către Federația Tinerilor din Constanța, am solicitat analizarea posibilității de a cere în instanță dizolvarea Fundației Județene pentru Tineret Constanța, potrivit art. 31 alin. (2) din Lege 146/2002.

Fundațiile județene pentru tineret se dizolvă de drept în 4 cazuri, două dintre ele fiind subliniate deja în acest material: administrarea defectuoasă a patrimoniului și neîndeplinirea scopului pentru care au fost constituite sau urmărirea unui alt scop. Am ajuns să consider că doar asa, dizolvând această fundație, patrimoniul ei poate fi folosit la adevărata sa capacitate de către tinerii județului nostru și în adevăratul ei scop.

În speranța că data viitoare când vă voi mai informa despre acest subiect, voi veni și cu acțiuni concrete și în folosul comunității din partea autorităților noastre, vă prezint mai jos materialul depus la Instituția Prefectului Constanța:

Avatar

Bogdan Bola